Lojalitet mot strømleverandører

I dagens energimarked er forhandlere i konkurranse med hverandre for å vinne og beholde kunden. De annonserer derfor tilbud og lojalitetsprogrammer for å beholde deg som kunde, og ikke sammenligne med tjenester som tilbys andre steder, men er denne lojaliteten virkelig verdt det på lang sikt?

Mange bedrifter tilbyr lojalitetsrabatter, strømleverandører er ikke annerledes, og noen selskaper gjør alt de kan for å beholde kunder ved å tilby en rekke incentiver til folk som registrerer seg for langsiktige strømavtaler. Det store spørsmålet er: er de verdt det?

Billige strømavtaler kan bli dyre på langsikt

Prisene er påvirket av flere faktorer utenfor kontrollen til kraftleverandøren selv og noen forhandlere tilbyr reduserte priser ved å kjøpe “bulk” av elektrisitet fra generatorer som sammen med lavere kostnader kan gi dem mulighet til å undertrykke markedet.

Så fristende som disse snakkesatsene er, kan de være kortvarige. Kontrakter kan være utformet for å lokke deg inn med lave priser, og deretter stige senere med en høyere enn markedsprisen når du er registrert og i kontraktsavtale. Etikk til side, dette er helt lovlig under noen kontrakter, og ansvaret ligger hos deg for å være klar over nøyaktig hva avtalen går ut på.

Incentiver for å være lojal

Strømleverandører som ikke tilbyr rabbaterte priser, kan forsøke å beholde kunder ved å tilby ulike incitamenter (for eksempel kontantrabatter). Dette kan skyldes at prisfastsetting er for risikabelt for forhandleren, da en plutselig prisvekst fra distributøren (som forhandlerne kjøper kraft fra), vil gjøre dem mindre lønnsomme.

 

Rabatter til eFaktura og AvtaleGiro kunder

En annen vanlig rabatt inkluderer monetære reduksjoner for å betale i tide eller tidlig. Disse rabatter tilbys ofte som en prosentandel av den totale regningen, og kan være gunstig for de med høyere strømforbruk. Tilsvarende kan forhandlere tilby rabatter for å betale med direkte debet, noe som kan være veldig praktisk så lenge du er klar over når regningen forfaller og sikre at tilstrekkelige midler er tilgjengelige.

Noen tilbud krever at du betaler et avtalt beløp per måned uavhengig av bruken din, med forskjellen debiteres av kreditert når en måleravlesning er tatt. Dette kan fungere bra når det gjelder husholdningspostering, men det er en god ide å virkelig holde oversikt over bruken og regningene som hyppige debet og kreditter på regningen kan bli forvirrende.

Andre fristende rabatter og engangsgaver

Detaljhandlere tilbyr i økende grad rabattkort som gjelder for en rekke ikke-energirelaterte utgiftsområder. Måltider på utvalgte restauranter, magasinabonnementer, hotellopphold og reise, temaparkoppføring, dagligvarebutikk og drivstoffrabatter er blant de vanligste. Det er til og med eksklusive nettbutikkbutikker med sterkt nedsatte varer til salgs til strømkunder.

Disse avtalene er vanligvis avhengig av å inngå en kontrakt på 2 år eller mer, slik at mengden verdi i disse avtalene avhenger av hvor mye du normalt vil bruke på disse fordelene. Besparelsene kan være vel verdt lojaliteten din, eller de kan gå ubrukt, mens kostnaden for selve strømmen kan endres uansett din deltakelse.

Utesalg

Engangs tilbud brukes ofte til å tiltrekke seg nye kunders oppmerksomhet. Du kan se disse i kjøpesenterets kiosker, på internett, på tv eller på reklameplakater for å nevne noen. Disse rabattypene brukes ofte som en rekrutteringskampanje, og prøver å få deg til å registrere deg “på stedet” på grunn av tilbudet. Den opprinnelige appellen med “gratis penger” er sikkert vanskelig å passere, og det er lite sannsynlig at du vil ha tid til å lese all liten skrift før du signerer. Den vanlige angreperioden på 14 virkedager gjelder imidlertid fortsatt for disse avtalene, så det bør gi deg en viss beskyttelse.

Hvorvidt slike tilbud er verdt å se på er i siste instans en individuell beslutning. Hvis produktene eller rabatter er noe som vanligvis kommer inn i budsjettet, kan de være vel verdt å undersøke. De fleste kan for eksempel bruke dagligvare- eller drivstoffrabatter, men hvis de er i begrensede utsalgssteder som ikke er praktiske, vil ytelsen bli begrenset.

Vurder alle kostnadene

Tilbud der rabatt tilbys  for betaling med direkte belastning, er ganske vanlig. Men selv når en avtale virker rett frem, er det fortsatt ofte verdt å vurdere alle de involverte kostnadene. For eksempel kan en eFaktura og AvtaleGiro rabatt være god, men hvis tilbudet per kWh er høyere enn markedsrenten, kan det egentlig ikke veie opp til besparelser.

Det er til slutt verdt å vurdere kostnadene ved levering først før du ser hvilke ekstra fordeler du finner, det er trolig bedre i de fleste tilfeller å få en lavere pris for strøm enn rabatter som aldri kan brukes. Selskapets serviceoppføring kan også være noe du vil vurdere også, ettersom god service kan være mer verdt enn alle gaver de kan tilby.

Til slutt vil det trolig koste deg mer i det lange løp å være lojal mot en strømleverandør. Bedrifter konkurrerer alltid for virksomheten din, og tilbyr nye måter å hjelpe deg med å bytte og lokke deg til å bytte strømavtale. Regelmessig å sammenligne det som forhandlere har å tilby, kan holde deg et skritt foran og alltid klar til å kapitalisere på bedre strømpriser og holde bedriftene på tærne.

Leave a Response